Mitä hyötyä on paastoamisesta?

Pätkäpaasto, mehupaasto, nestepaasto, kuivapaasto, terveyspaasto ja paaston kaltaiset dietit.. Paasto-viidakko pistää herkästi monen pään pyörälle ja ”somegurut” markkinoivat terveellisenä ja energisoivana milloin mitäkin paaston muotoa. Kuinka siis voisi tietää mikä paaston tapa sopisi itselle, omiin olosuhteisiin? Suosittelen konsultoimaan ennen paastoamista funktionaalisen puolen ravintoneuvojan tai -terapeutin kanssa, niin vältyt omalla kohdallasi turhilta haitoilta. Ohessa lyhyt tietoisku siitä mitä mikäkin paastotyyppi elimistössä tekee.

Paaston hyödyt

Kirjoitin kesällä 2020 artikkelin paaston toimintamekanismeista, voit käydä lukemassa sen täältä. Tällä kertaa paneudutaan enemmän eri paastotyyppeihin.

Paasto on elimistölle AINA stressitila, mutta se on myös elimistön luontainen korjausmekanismi joka käynnistää autofagian. Yksinkertaisesti sanottuna autofagia on tila jossa elimistö purkaa olemassa olevia soluja käyttäen osan energiantuottoon ja hyödyntäen osan sitten jälleenrakennukseen. Yhtä yksinkertaistettuna voidaan siis sanoa että paasto auttaa meitä hankkiutumaan eroon huonokuntoisista soluista ja jälleenrakentamaan terveempiä.

Paasto on ollut jo vuosia maailmalla suositeltu hoitomuoto mm altzheimerin, dementian ja parkinssonin taudissa, sillä paastossa aivoihin kertyneet amyloidit poistuvat. Amyloidit, jotka esimerkiksi estävät aivohermojen signaaleja ovat itse asiassa kuolleiden tai viallisten solujen kasaumia, eli hyödyntämätöntä jäteproteiinia.

Normaalit elintapamme voivat kerryttää myös verisuonien seinämiin erilaisia jätekertymiä, myös nämä poistuvat paaston aikana. Paasto on siis ehdottomasti tehokkain tapa ehkäistä sydän- ja verisuonisairauksia.

Paastoon laskeutuminen

Kuten kesän 2020 paastotekstissä kerroin, ajoittain tulee tilanteita jolloin paastoon päädytään ennalta suunnittelematta, onnettomuuden sairauden tms takia. Kun puhutaan terveyspaastoista, on huomattavasti fiksumpaa tehdä paastoaminen suunnitellusti, jolloin paastoon laskeudutaan ja siitä palaudutaan normaaliin ruokailuun suunnitellusti. Perus nyrkkisääntö on että laskeutumiseen ja palautumiseen käytettäisiin noin 1/3 ajasta joka varsinaisesti paastotaan. Eli jos suunnitelmissa on 72 tunnin, eli 3 vuorokauden paasto, laskeudutaan paastoon 1 päivä, paastotaan 3 päivää ja palaudutaan paastosta 1 päivä. On siis hyvä huomioida paastoon valittava ajankohta niin ettei siihen laskeutumis- ja palautumispäivineen sisälly suuria stressitekijöitä, ei alkoholia eikä raskasta ruokailua. En siis suosittele ketään katkaisemaan paastoaan esim pikkujoulujen seisovaan pöytään alkoholitarjoiluineen.

Mitä paasto tekee maksassa

Paaston kohdalla puhutaan usein maksan detoksifikaatiosta, maksan puhdistumisesta. Itseasiassa maksa joutuu tekemään paaston aikana melko ylikierroksilla töitä, siksi on varsin oleellista antaa maksalle työrauha ja tukea sen toimintaa. Detoksifikaatio tarkoittaa siis sitä että maksa käsittelee elimistön toksiineja, esim hormonijäänteitä, kehoon varastoituneita myrkkyjä kuten lääkeaineita, kosmetiikkakemikaaleja jne myrkyttömään muotoon jotta ne voidaan poistaa elimistöstä. Maksa toimii kahdessa vaiheessa eli faasissa.

Ykkösfaasissa haitta-aineet muuttuvat pääasiassa sytokromi P450-entsyymien avulla sellaiseen muotoon, että ne joko erittyvät pois maksasta tai menevät kakkosfaasin entsyymien jatkokäsittelyyn. Ykkösfaasissa syntyvät väliaineet saattavat olla jopa alkuperäistä myrkyllisempiä, joten niiden poistamiseksi maksan täytyy pystyä ylläpitämään tehokasta kakkosfaasia. 

Myrkkyjen poistuminen elimistöstä lopullisesti vaatii myös suoliston hyvää toimintaa. Jos paaston aikana on ummetusta, eivät nämä myrkyt poistu. Siksi on äärimmäisen tärkeä huolehtia suoliston tyhjentämisestä tarvittaessa huuhteluin ja riittävästä kuidun syömisestä ennen ja jälkeen paaston, sillä kuitu on se elementti johon maksan prosessoimat toksiinit sitoutuvat paksusuoleen päätyessään. Myös riittävä nesteytys paaston aikana on tärkeä, jotta elimistö ei imeytä paksu ja peräsuolesta myrkkyjä sisältävää nestettä takaisin verenkiertoon.

Pätkäpaasto

Pätkäpaastosta tunnetuin lienee 16:8 paasto. Jossa paastotaan 16 tuntia ja syödään 8 tunnin aikaikkunan sisällä. Tästä on versiot myös 12:12, 14:10, 18:6, 20:4 ja 24. Eli kaikissa näissä aikaikkunaa jolloin syöt on rajoitettu. 12:12 olisi hyvä olla ihan jokaisen normaali yöpaasto. Eli aika jonka aikana ei syödä tai juoda mitään kaloripitoista tai elimistölle insuliinia vapauttavaa signaalia antavaa (makeutusaineet, jopa purukumi voi antaa myös tämän signaalin vaikkei kaloreita tulisikaan). Vesi ja makeuttamaton yrittitee ovat paaston aikana suotavia juomia jotta elimistö kuitenkin pystyy hankkiutumaan eroon kuona-aineista. Eli paasto on aika jolloin elimistö prosessoi puhdistaa ja korjaa suolistoa. Tähän väliin huomautan että paasto-ohjeet ovat aikuisille. Kasvuikäinen lapsi tai raskaana oleva tai imettävä aikuinen eivät kuulu tämän ohjeistuksen piiriin. Kuten jokainen pienen vauvan vanhempi tietää, vauva tarvitsee ruokintansa myös yöllä ja taaperokin kaipaa iltapalansa ennen nukkumaan menoa.

24 tunnin pätkäpaasto tarkoittaa siis sitä että normaalin ruokailurytmin keskellä pidetään 24 tunnin paasto nauttien pelkästään vettä tai yrttiteetä. Tämä voi siis tarkoittaa esimerkiksi sitä että syöt normaalisti aamiaisen ja kevyen lounaan ja paastoat siitä seuraavaan päivään lounasaikaan asti jolloin katkaiset paaston kevyellä lounaalla ja jatkat normaali ruokailurytmin mukaan. 24 tunnin paastossa on suositeltavaa jo käyttää 1/3 laskeutumis – palautumis kaavaa. Eli paastoa edeltävä aamu ja sitä seuraava loppupäivä on suotavaa pitäytyä kevyehkössä kasvisruuassa sen sijaan että ennen paastoa söisi aamiaiseksi brittiläisen aamiaisen munien, pekonin ja papujen kanssa ja päättäisi paaston jälkeisen illan raskaaseen pihviin.

Pätkäpaastona puhutaan myös 5:2 paastoamista, jolloin syöt viikossa viitenä päivänä normaalisti ja paastoat 2 päivää. Tästä on omat koulukuntansa paastotaanko kaksi päivää peräkkäin vai paastopäivä 2-3 päivän välein. Käytännössä toteutus menee kuitenkin samoin kuin 24 tunnin paaston kanssa, eli kevennetään laskeutuessa ja palautuessa ja suhteessa siihen onko kerralla 1 vai 2 paastopäivää.

Nestepaasto – mehupaasto

Pätkäpaasto on aina myös nestepaasto, onko se sitten vesipaasto, mehupaasto vai muu nesteytys, siihen löytyy monia variaatioita, riippuen oikeastaan siitä mitä pätkäpaastolla haetaan. Yleisesti ottaen mehupaasto on kuitenkin 3-10 vuorokauden paasto, mahdollisesti myös pidempi (esim 40 pv). Mehupaastossa elimistö saa rajatun määrän hiilihydraatteja kasviksista ja hedelmistä puristettuina, mutta ei juurikaan proteiinia tai rasvaa. Oikein tehtynä mehupaasto on maksalle hellävarainen ja käynnistää hyvin autofagian. Suosittelen kuitenkin konsultoimaan ammattilaisen kanssa ennen mehupaastonkin aloittamista, varsinkin jos käytössäsi on jokin lääkitys tai terveydentila ei muilta osin ole ihan priimaa.

Nestepaasto – vesipaasto

Vesipaasto on nestepaastoista hardcore versio. 1-3 vuorokauden mittaisena pätkäpaastona se on terveellä ihmisellä ihan ok. Mutta taas jos käytössä on lääkityksiä tai esim verenpaineen kanssa on ollut heittoja suuntaan tai toiseen, on aiheellista konsultoida paastoon perehtyneen ravintoneuvojan tai – terapeutin kanssa toteutuksesta. Oleellinen huomioitava asia on se että pelkällä vedellä huuhtelet ulos elimistöstä elektrolyytit, jolloin seurauksena voi olla esim sydänoireita. Ja jos käytössä on lääkityksiä on taas huomioitava maksan tarpeet sen suhteen miten toksiinit saadaan prosessoitua elimistöstä. Vesipaastoa EI SAA TEHDÄ 3 vrk pidempään ilman lääkärin valvontaa! Henkilökohtaisesti en suosittele vesipaastoa edes täydelle kolmelle vuorokaudelle ilman kunnollista seurantaa. Lääkärin valvonnassa pidempiäkin vesipaastoja käytetään esimerkiksi syöpäklinikoilla, mutta silloin elimistön tilaa ja henkilön vointia seurataan hyvin tarkasti.

Nestepaasto – terveyspaasto

Tämä paastomuoto noudattaa keskieurooppalaisten terveyskylpylöiden ja paastoklinikoiden protokollaa. Paasto kestää yleensä 5-10 vuorokautta ja siihen laskeudutaan 1/3 säännön mukaan ja siitä palaudutaan saman säännön mukaisesti. Terveyspaasto on maksalle hellävarainen, sillä sen aikana huolehditaan myrkkyjen prosessoinnista faasien toimintaa tukevien valmisteiden avulla, huolehditaan myrkyt pois suolistosta imutox-saven kanssa ja hiilari-proteiini-rasva tasapaino tukee lihasten säilymistä vaikka jäteproteiinia poistetaan tehokkaasti. Terveyspaasto on ammattilaisen ohjauksessa tehtävä prosessi johon sisällytetään yleensä myös erilaisia kehoa tasapainottavia hoitoja. Terveyspaaston päivittäinen kalorimäärä on niin alhainen että autofagia käynnistyy. Yleensä terveyspaasto toteutetaan erilaisia mehuja, yrttitee-laatuja ja vähäenergisiä keittoja nauttien ja räätälöitynä kyseisen henkilön tarpeita silmälläpitäen. Hyvinvoinnin Alkemian paastovalmennukset ovat pääsääntöisesti terveyspaastoja.

Paastonkaltainen dietti

Aina paasto ei ole mahdollinen, silti voi olla tarvetta tukea elimistön rasvavarastojen purkua ja autofagiaa. Ketogeeninen dietti on yksi etäisesti tähän kategoriaan osuva. Yleisemmin paastonkaltaisesta dietistä puhutaan 5-28 vuorokauden dieteissä joissa syödään tietyn annetun kaavan mukaan ja tuetaan aineenvaihduntaa ravintolisin. Näin saadaan autofagia käynnistymään vaikkei täydessä paastotilassa ollakaan. Paastonkaltaisissa dieteissä on olemassa eri versioita joiden kohdalla saatavan ravinnon painopiste voi olla hiilihydraateissa, proteiinissa tai rasvoissa tai näiden tietyssä yhdistelmässä tietyssä järjestyksessä. Näissä paastoa imitoivissa dieteissä on aina se ajatus että niiden kautta muutetaan käytettävää ruokavaliota fiksumpaan suuntaan. Eli vaikka niinsanottu tiukka ruokavalio voi olla lyhyt 1-4 viikkoa, on tarkoitus tehdä elintapamuutosta eikä palata entiseen ruokavalioon diettijakson jälkeen. Hyvinvoinnin Alkemian CellReset-valmennus menee tähän kategoriaan.

Kuivapaasto

Viimeaikainen ”trendipaasto” on kuivapaasto jossa ei syödä tai juoda mitään. ÄLÄ KOKEILE TÄTÄ KOSKAAN! Jos luit mitä kirjoitin aikaisemmin maksan toiminnasta paaston aikana, ymmärrät varmaan itsekin kuinka haitallinen ja suorastaan vaarallinen tämä voi olla elimistölle. Kukaan tuskin saa totaalisia korjautumattomia vaurioita aikaiseksi jos joskus satunnaisesti on päivä jolloin jostain syystä ei tule juotua, mutta älä koskaan pyri paastoamaan kuivapaastona! Tällainen paasto on tuhoava niin keholle kuin aivoille, se saattaa pahimmillaan johtaa verenmyrkytykseen tai tuhota munuaisia, maksaa, hermostoa tai aivoja kun toksiinit eivät prosessoidu maksan faaseissa tai pääse elimistöstä ulos.

Jos olet kiinnostunut paastovalmennuksesta tai paaston kaltaisesta diettivalmennuksesta, ota yhteys zaida@hyvinvoinninalkemia.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.