liikunta, Terveys, Vieraskynä

Vieraskynä: Hyvä ryhti, parempi mieli

Sain ihanan ryhdin asiantuntijan, Eveliina Rusin, vierailevaksi kynäilijäksi blogiin. Eveliina on yksi yhteistyökumppaneistani kenen hoiviin asiakkaitani voin ohjata silloin kun tarvitaan muutakin apua kuin vain ravitsemuksellista. Tässä muutama täsmäisku siihen, miten ryhdillä voi vaikuttaa mieleen ja sitä kautta puolestaan taas kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

 Hyvä ryhti, parempi mieli

Kireys niskassa, päänsärkyä, miten se vaikuttaa olotilaasi ja asentoosi. Mitä tuntemuksia ja vaikutuksia päivääsi on, jos kipupiste on lapaluiden välissä tai rintalihaksia kiristää. Alaselkää jomottaa tai reisissä tuntuu jumitusta, miten se vaikuttaa liikkumiseesi. Huomaat, että edellä mainituilla on yllättävän isoja seurauksia ja sen takia ne vaikuttavat salakavalasti tai jopa suoraan mielialaasi.

Pomppu ylöspäin

Aivot käskyttävät lihaksia, lihakset liikuttavat meitä. Voit miettiä tilannetta, jossa käsky hyppiä kulkee aivoihisi, mieli on maassa eikä sinua voisi vähempää kiinnostaa hyppiä. Miten siis hypit, veltosti, mahdollisimman pienesti. Kun taas mieli lentää korkealla, hypyissä tuntuu kuin pää hipoisi pilviä.

Tämä on itse asiassa mielenkiintoinen testattava – pomppiminen. Olkoon olosi nyt minkälainen tahansa hypi ylös, tee 10 reipasta hyppyä, kunnolla, nyt ei mamoilla. Miltä tuntuu? Innostusta ilmassa? Saitko kiinni fiiliksen muuttamisen tunteesta.

Miksi ryhdillä on merkitystä

Edelliseen viitaten, jos tavalla liikkua on vaikutus mielialaasi, asennollakin on. Miksi siis haluaisimme antaa olkapäiden kääntyä eteenpäin, yläselän pyöristyä ja pään työntyä eteenpäin, niin, että huomaamme emännänkyhmyn niskassamme -someniska!  Onko se hyvinvoivan ihmisen asento.

Kun kannat itseäsi optimaalisessa asennossa jalkapohjista päälakeen saakka, tunnet liikkumisen helppouden. Tavoitteena on tila, jossa lihaksesi, rankasi, sinä kokonaisuutena liikut optimaalisesti. Tunnet neutraalin asennon keveyden.

Lihasten ei kuulu olla kiristyneesssä ja venyneessä tilassa, kuten tapahtuu vaikka silloin, kun olkapääsi kohoavat huomaamattasi kohti korvia. Lihasten ei myöskään kuulu olla passiivisessa tilassa, jos teet sen ottamalla voiman vääriltä lihaksilta. Mieti vaikka pakaralihaksia kävellessäsi, voit testata laittamalla käden pakaran päälle, aktivoituuko pakara, lähteekö voima sieltä työnnössä.

Miten vaikutat ryhtiisi

Ryhtisi koostuu kolmesta palikasta. Ne ovat kuin kolme lumipalloa päällekkäin. Voit kuvitella, jos keskimmäinen pallo on vinossa, miten se vaikuttaa päällimmäiseen. Kolme ryhdin palikkaa ovat lantio, hartiarengas ja pää.

Jokaisella palikalla on oma neutraali paikkansa. Jokainen palikka vaikuttaa toisiin palikoihin. Jos lantio on työntynyt hieman sivulle, hartiarengas korjaa liikettä niin kuin pääkin. Tai jos pää on työntyneenä eteenpäin, miten se vaikuttaa kehon tasapainoon alaspäin tullessa.

Optimaalinen asento – siihen pyrimme

Mikä on optimaalinen ja neutraali asento. Ei turhia jännityksiä. Kehosi on linjassa, jossa mikään lihas ei ole venytyksessä tai kiristy turhaan. Lihasryhmät aktivoituvat juuri niinkuin pitääkin, et korvaa jonkin lihasryhmän toimintaa väärillä lihaksilla.

Kun hahmotat neutraalin asentosi, osaat korjata sen koska vain oikeaan.

Miten hyvä ryhti voi saada aikaan hyvän olon

Mieti aamuasi, jolloin olet noussut kankeasti sängystä ja laahautunut kylpyhuoneeseen, mikä on fiilis? Minkälaista oloa viestii asento, jossa istut kumarassa yläselkä pyöristyneenä ja pää kallellaan kohti kännykkää (someniska).

Toisin kuin edellisissä esimerkeissä, sinä osaat, tiedostat, hahmotat ja pystyt tekemään pieniä ihmeitä asentosi ja ryhtisi kanssa – huomaat, että ne vaikuttavat myös mielialaasi.

Tässä on sinulle kaksi hyvän mielen ja ryhdin vinkkiä

Nämä vinkit auttavat kahteen ylimmäiseen palikkaan, pää ja hartiarengas.

Vinkki 1:

Tee testi. Seiso peilin edessä. Sulje ensin silmäsi. Tee mielikuvaharjoitus. Miellä rankasi aina häntäluun kärjestä ylimpiin nikamiin asti. Luonnolliset kaaret. Paina etu- ja keskisormella pään korkeimpaan kohtaan piste. Kuvittele, että ylimmistä nikamista lähtee lanka, joka tulee ulos päälaelta (painamastasi kohdasta). Joku vetää langasta suoraan ylöspäin. Niskanikamiesi väleihin tulee tilaa. Rankasi pitenee. Avaa silmät – peilissä näkyy kaunis ja ryhdikäs ihminen.

Vinkki 2:

Olen tehnyt videon, joka auttaa sinua lihaskireyksistä hartialinjalla ja niskassa. Tilaa se itsellesi linkistä, jotta saat rentouden tunteen korjata ryhtiäsi.

Syksy on saapunut ja olkapäät kohoavat helposti kohti korvia, annetaan niille lupa laskea alas. Olet hississä. Mietit lankaa, joka lähtee päälaeltasi ja ajatusta miten rankasi kasvaa pituutta. Hissi menee alaspäin, mutta sinun suupielesi nousevat ryhdin kanssa samaa tahtia ylöspäin. Hymyilet ja vilkaiset vieressä seisovia. Kunpa muut tietäisivät miten helppoa tämä on.

vieraskynäilijä

Eveliina Rusi

Ryhtiä! valmentaja

koulutettu hieroja

asahi-ohjaaja

www.eveliinarusi.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s