Ravinto, Ravintolisät, Terveys

Kuinka korjata seniorin vajaaravitsemus?

Artikkeli sisältää tuotemarkkinointia.

Kauppalehti uutisoi 10.7.2019 että Suomessa on yli 100 000 aliravittua yli 65-vuotiasta seniorikansalaista, ja että tilanteen korjaaminen toisi Suomelle yli puolen miljardin euron vuotuiset säästöt.

Suomalaistutkimuksen mukaan 55 prosenttia suomalaisista pitkäaikaishoidossa olevista vanhuksista on vajaaravittuja ja 40 prosenttia vajaaravitsemusriskissä. Kaikista pitkäaikaishoidon potilaista 15 prosenttia on vajaaravittuja ja 68 prosenttia heistä kuuluu riskiryhmään.

Nutricia Suomen julkaiseman laskelman mukaan lääketieteellisen ravitsemuksen ja erityisesti täydennysravintovalmisteiden avulla voitaisiin Suomessa vähentää 650 000 sairaalahoitoon ohjausta. Lisäksi sillä voitaisiin vuosittain estää ikääntyneiden keskuudessa 17 000 antibioottireseptiä ja 54 000 painehaavaa.

Hurjia lukuja. Mieleen tulee esittää kysymys, miten tämä on ylipäätään mahdollista hyvinvointiyhteiskunnassa?

Kuinka korjata seniorikansalaisen vajaaravitsemus?

Mennäänpä ensin taas ihan perusasioihin, eli mitä tarkoittaa vajaaravitsemus ja aliravitsemus? Jokaiselle tulee varmasti aliravitsemuksesta mieleen kuvat katastrofialueiden nälkäänäkevistä lapsista, joiden kylkiluut paistavat ihon alta ja lihaksia ei ole lainkaan on vain pallomainen vatsa. Aliravitsemus on yleensä tila jossa nälkää taltutetaan yhdellä tai kahdella ravintoaineella jotka ovat ravinneköyhiä, eli esimerkiksi ainoa ruoka jota näillä nälkää näkevillä alueilla saatetaan saada on riisimössö (tai jostain paikallisesta vastaavasta viljasta keitelty ateria). Aliravitsemukseen liittyy yleensä myös liian vähäinen kalorien saanti, eli elimistö hidastaa samalla kaikkia aineenvaihdunnan toimintoja, voidakseen säilyttää elimistön kierrätettävänä sen vähän polttoaineen joka on olemassa.

Vajaaravitsemus ei tarkoita sitä, etteikö henkilö saisi tarpeeksi kaloreita, vaan sitä että ne ovat herkästi ns tyhjiä kaloreita, eli ilman ravintoaineita. Usein tähän tilaan ajaudutaan siinä vaiheessa, kun iäkäs ihminen jää yksin, eikä viitsi/jaksa/halua kokata itselleen varsinaisesti mitään, vaan ruokailu hoidetaan eineksillä ja/tai valmisaterioilla.

Hälyttävää on mielestäni se, että erilaisissa hoitokodeissa ja muissa laitoksissa ilmenee tätä vajaaravitsemusta yhtä paljon, ellei enemmän, kuin omatoimisesti kotona asuvien senioreiden keskuudessa. Siinä vaiheessa kun maksetaan hoidosta ja ruuasta laitokselle, pitäisi olla itsestään selvää, että ruoka on toimintakykyä ylläpitävää, monipuolista ja ravitsevaa, eikä pelkästään vatsan täytettä. Valitettavasti näin ei aina ole, varsinkaan jos seniori joutuu jonkin ruokaherkkyyden tai allergian takia syömään rajoitettua ruokavaliota.

Seniorin ravintotarve

Kuinka elimistön ravintotarve muuttuu iän myötä? Ikääntyessä solutason aineenvaihdunta hidastuu ja solujen uudistuminen hidastuu. Monet tulkitsevat tämän virheellisesti niin, ettei elimistö enää tarvitse iän myötä samalla tavalla polttoainetta kuin nuorempana. Kun fyysinen aktiivisuus vähenee, on täysin totta että kaloreita ei tarvita samalla tavoin kun nuoremmalla iällä, mutta se mitä ne kalorit sisältävät on entistä oleellisempaa.

Jos ja kun halutaan säilyttää toimintakyky ja ehkäistä ikääntymisen mukanaan tuomia sairauksia, on huolehdittava ravintoaineiden; vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden sekä rasva- ja aminohappojen riittävästä saannista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että teollisesta perunamuussijauheesta ja eineslihapullista ruskeassa kastikkeessa, parin tuoreen kurkkuviipaleen kera, tai voileivästä (olipa se sitten höttöä vehnäleipää tai täysjyväruista) ja margariinista sekä kevytkalkkunaleikkeestä ei yksinkertaisesti saada sitä kaikkea mitä elimistö tarvitsee. Vatsa niillä voi kyllä tulla täyteen ja nälän tunne poistua, mutta solut huutavat yhä ravintoa ja seurauksena on entisestään hidastuva toimintakyky, vyötärölle kertyvä vararengas, heikosti toimiva suoli ja elimistön erilaiset oireilut, kuten nivelten jäykkyys ja kolotus, lihaskouristukset, sydänoireet jne.

Senioreilla proteiinin tarve on aikuisväestöä merkittävästi suurempi, 1.5 g/kg (15–20 E %). Aamuaterian, lounaan ja päivällisen suositeltava proteiinimäärä on vähintään 20-25 g/ateria. Näiden lisäksi on hyvä nauttia proteiinipitoinen väli- ja iltapala. Keskiverrolla 70 kg painavalla seniorilla päivittäin on siis toivottavaa saada 105 g proteiinia, jolloin jos päivän kolme pääateriaa sisältävät 25g jokainen, jää välipaloille proteiinitarvetta vielä yhteensä 30 g. Jos tuntuu että proteiinin saanti ruuasta on liian vaativaa, kannattaa harkita täydennykseksi välttämättömät aminohapot sisältävää lisäravinnetta. Esimerkiksi ProShape® Amino sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja (eli niitä mitä keho ei voi itse syntetisoida muista aminohapoista) lihaksia ja aivo- sekä hermostotoimintaa ylläpitävässä suhteessa.

Riittävä nesteen saanti on välttämätön terveyden ylläpidossa. Ikääntyessä janontunne väheneee, mikä lisää nestetasapainon häiriöitä. Jos elimistön nesteen saanti vähenee, tarkoittaa se käytännössä heikentyvää suoliston toimintaa (ulostemassa kiinteytyy eikä liiku suolessa kuten pitäisi), kuona-aineiden ja myrkkyjen kertymistä elimistöön kun elimistö imeyttää paksusuolesta ja munuaistiehyistä vettä takaisin elimistön käyttöön. Syljen erittymisen väheneminen on yksi selkeä merkki elimistön liian vähäisestä nestemäärästä. Silloin tietää että kroppa kierrättää ”kakkavettä” rasittaen maksaa, kun se joutuu putsaamaan tätä jätevettä takaisin verenkierron ja solujen nesteytykseen. Hyvä vinkki senioreille (ja toki nuoremmillekin) on varata 2 litran vesikannu pöydälle tai jääkaappiin ja huolehtia siitä että vähintään tuo kannullinen vettä tulee juotua päivän mittaan.

Pehmeä rasva, erityisesti kalan sisältämät omega3-rasvahapot, alentavat veren triglyseridipitoisuutta, estävät verihiutaleiden kokkaroitumista, vähentävät tulehduksia sekä voivat vähentää masentuneisuutta.

Senioreilla on usein ongelmia vatsan toiminnan kanssa. Peristeelinen (eli ulostetta eteenpäin siirtävä) liike heikkenee suoliston lihaksiston heiketessä (pääsemme jälleen siihen tarpeeseen että elimistö tarvitsee aminohapot jotta lihaksisto ei surkastu). Ruuansulatusnesteiden erittyminen voi vähentyä niin nestevajeen kun kivennäis- ja hivenainepuutosten seurauksena, tällöin ruoka ei pilkkoudu kunnolla eikä ravinteet pääse imeytymään. Ja jos tuoreravinnon määrä vähenee ruokavaliosta, esim huonon hampaiston takia, ei suoliston hyvät mikrobit saa tarvitsemaansa entsymaattista ravintoa, jolloin suoliston bakteerikanta heikkenee ja seurauksena voi olla erilaiset suolistovaivat, mm ummetus, ripuli jne.

Lääkehoito ja ravitsemus.

Monet lääkkeet aiheuttavat osaltaan erilaisia oireiluja jotka saattavat vähentää ruokahalua tai vaikeuttaa ruuan imeytymistä/sulamista. Osa lääkkeistä on sellaisia joita voidaan korvata ravinnolla, esimerkiksi diureettien sijaan voi käyttää nesteen poistumista lisäävää yrttiteetä. Mahdollisista vaihtoehdoista lääkkeille on tietenkin aina neuvoteltava lääkärin kanssa, mieluiten yhdessä ravintoneuvojan/-terapeutin kanssa. Seuraavassa on suora lainaus valtion ravitsemusneuvottelukunnan ohjeista ikääntyneen ravitsemukselle:

Kuiva suu, metallin maku suussa, mahavaivat, ummetus ja ripuli vähentävät syömistä ja heikentävät ravitsemustilaa.

Seuraavat lääkkeet voivat liittyä näihin oireisiin:

Kuivan suun tunne

diureetit, virtsankarkailun estolääkkeet, antipsykootit

Metallin maku suussa

nukahtamislääkkeet (tsopikloni)

Mahavaivat, pahoinvoinnin tunne

masennuslääkkeet, Alzheimerin taudin lääkkeet

Ummetus

kalsiuminsalpaajat, neuroleptit, vahvat kipulääkkeet (opiaatit), virtsankarkailun estolääkkeet

Ripuli

mangnesiumvalmisteet, tulehduskirpulääkkeet ja antibiootit.

Lääkityksiä on aiheellista tarkistaa lääkärin kanssa vuosittain, jotta ylilääkitsemiseltä vältytään. Ravitsemustilan muutokset vaikuttavat myös lääkityksen tarpeeseen (usein tarvetta vähentäen).

Ravintolisillä lisää toimintakykyä

Oma, nyt jo edesmennyt, isoäitini joka asui palvelutalossa ja ruokaili pääsääntöisesti ateriapalvelun tuomilla aterioilla, meni lopulta niin huonoon kuntoon, että päätyi apaattiseksi, täysin autettavaksi vuodepotilaaksi. Totesimme äitini kanssa, että ehkä ravintolisistä olisi hänellekin hyötyä. Luonnollisesti käyttöön valikoitui samat tuotteet joita itsekin käytimme, eli FitLinen Optimaalisetti (tukee suoliston hyvinvointia sisältämällä liukenevia ja liukenemattomia kuituja, ruuansulatusentsyymejä, maitohappobakteereita sekä laajan kattauksen kasviksista uutettuja vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita), jo edellä mainittu ProShape® Amino (lihaskadon välttämiseen) ja lisäksi vielä Sydänduo (sisältää omega3 ja Q10, eli tukee sydämen ja verisuonten toimintaa ja parantaa mitokondrioiden toimintaa, eli tehostaa solutason aineenvaihduntaa).

Parin kuukauden ravintolisien käytön jälkeen isoäitini yllätti minut iloisesti eräällä vierailullani. Hän tarttui vuoteen laitoihin ja veti itsensä istumaan. Voitte uskoa, että olin erittäin onnellinen tilanteessa. Muutamassa kuukaudessa hän vielä omatoimisesti kuntoutti itsensä jalkeillekin. Muutos parempaan ei tietenkään tapahtunut välittömästi, vaan vaati viikkojen järjestelmällisen työn. Joka päivä piti juoda aamu ja iltajuoma lisäravinteita, alkuun juottaminen tapahtui lähes puoliväkisin, mutta jo reilun viikon jälkeen huomasi muutoksen siinä, että tyhjään ja apaattiseen katseeseen heräsi taas eloa ja se vanha tuttu isoäiti pilkahti taas olemuksesta. Sen jälkeen hän itsekin halusi juoda lisää elinvoimaa tuovat juomat. Pikkuhiljaa toimintakyvyn palautuessa parannettiin myös ruokavaliota pois teollisesta, enemmän terveelliseen kotiruokaan.

Taikasana valituissa ravintolisissä oli imeytyvyys. Kun ravinteet oli kasviksista uutettuja, eli muodossa jonka elimistö tunnistaa, eikä synteettisiä, kykeni elimistö myös hyödyntämään nämä parhaalla mahdollisella tavalla. Pillerit, synteettiset valmisteet ovat herkästi ravintolisissäkin niitä jotka voivat aiheuttaa vastaavia ongelmia kuin lääkeaineet, jos elimistö ei esimerkiksi kykene imeyttämään magnesiumia suoliston limakalvon läpi verenkiertoon ja sieltä soluihin, on lopputuloksena helposti ripuli, sillä magnesium sitoo vettä itseensä ja näinollen se saattaa jopa aiheuttaa nestehukasta johtuvia lihaskouristuksia sen sijaan että ehkäisisi niitä.

Koska on oikea aika puuttua ravitsemukseen?

Sanoisin että koskaan ei ole liian myöhäistä. Mutta mitä paremmassa kunnossa toimintakyky halutaan säilyttää, sitä aikaisemmin asia kannattaa ottaa tarkastelun alle. Korjausliikkeiden vaikutukset näkyvät ja tuntuvat viikoissa ja kuukausissa, mutta ne virheliikkeet, ne tekevät huomaamatonta kavalaa myyräntyötään sielä taustalla pikkuhiljaa. Eli käytännössä ruokavaliovalinnat jota teet 50 vuotiaana, näkyvät 55-60 vuotiaana jos meno jatkuu samana. Eli jos haluat jäädä eläkkeelle hyvinvoivana, energisenä ja täynnä elinvoimaa, on 50+ viimeistään se hyvä hetki varmistaa että elimistö saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet jotta toiminta pysyy hyvänä koko elämän. Nuoremmalla iällä tottuminen riittävään määrään tuoreita kasviksia päivittäisessä ruokailussa, hyvälaatuisen proteiinin riittävä saanti, elimistön nestetasapainon ylläpitäminen ja kaiken sen välttäminen joka ylläpitää kehon tulehdustilaa lupaa terveempiä elinvuosia pitkälle tulevaisuuteen.

Jos perhepiirissä on seniori-ikäinen jonka ruokavalio ja ravinteiden saanti mietityttää, ota yhteys ja tarkistetaan tilanne ravintoneuvonnan avulla. Samassa yhteydessä voidaan tarkistaa myös lääkelistat ja saatte suosituksen minkä lääkkeiden kohdalla olisi hyvä keskustella lääkärin kanssa mahdollisesta lääkityksen purkamisesta jos ja kun elimistö saadaan toimimaan paremmin ruokavalion avulla. Vähemmillä lääkkeillä vältetään aina tehokkaammin lääkkeiden aiheuttamien sivuvaikutusten riskejä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s